تبلیغات
کامپیوتر
کامپیوتر
: : : : : :
درباره ما
آرشیو مطالب
نظرسنجی
نظرتان درباره ی مطالب وبلاگ چیست؟





نویسندگان
صفحات اضافی
ایران از نظر سرعت اینترنت
کم مصرف ترین پردازنده ۶ هسته ای AMD معرفی شد
روشی برای خنک کردن لپ‌تاب
آشنایی با Sql Server طراحی(Data Base)
مطالبی درباره ی مانیتور قسمت 2
مطالبی درباره ی مانیتور قسمت 1
ابر کامپیوتر ها قسمت 2
ابر کامپیوتر ها قسمت 1
فناوری نانو در صنعت کامپیوتر
ویروس‌های برتر تاریخ کامپیوتر
تاریخچه مسیر یابهای سخت افزاری
همه چیز در مورد هارد دیسک قسمت 2
: همه چیز در مورد هارد دیسک قسمت 3
بررسی پردازنده Intel Core i7-870دی 10
آخرین اطلاعات درباره ی تکنولوژی های کامپیوتر
آموزش اسمبل کردن کامپیوتر
آموزش مونتاژ یک کامپیوتر
ریزپردازنده‌ها
همه چیز درباره مـــــــــــــــادربورد...
راهنمای خرید CPU پردازشگر
مروری بر فلش دیسک
از ویروسی شدن کامپیوترتان از طریق یو اس بی درایوها جلوگیری کنید
آمـوزش پـارتیـشن بـندى هـارد دیـسـك
همه چیز در باره ی کامپیوتر قسمت 2
INTEL یا AMD چقدر پول دارید؟
هرآنچه باید در مورد هارد دیسک بدانید
نکات مهم درباری کامپیوتر
همه چیز در باره ی کامپیوتر قسمت 1
اطلاعاتی در مورد پردازنده ها(CPU) قسمت 2
اطلاعاتی در مورد پردازنده ها(CPU) قسمت 1
اطلاعاتی در مورد پردازنده ها(CPU)
اصطلاحات رایج درباره,SATA و IDE,CPU,IRQ , DMA
اخبار های روز کامپیوتر
اولین Flash Drive با تکنولوژی USB 3.0
اخبار هارد و وسایل ذخیره سازی
یا تصحیح ضریب توان در پاور چیست و عملکرد آن چگونه است؟
قبل از خریدن power computerبه این نکات توجه کنید؟
نمودار مقایسه انواع دیسك سخت
اطلاعاتی درباره ی مادربرد
انواع مادریرد(Motherborb)
SATA و IDE چه هستند(حافظه)؟
کارت حافظه یا همان Ram
كارت صدا چیست؟
نحوه انتخاب یک کارت گرافیک
مشخصاتی از CPU
مراقبت از کامپیوتر
اطلاعاتی درباره ی کارت صدا
مشخصاتی از Ram
نحوه انتخاب یک کارت گرافیک
نحوه تشخیص کارتهای گرافیک غیر اورجینال
مشخصاتی از کارت گرافیک
قیمت قطعه کارت گرا فیک
نکاتی که در رابطه با تهیه کارت گرافیک
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
تبلیغات
اصطلاحات رایج درباره,SATA و IDE,CPU,IRQ , DMA



گذرگاه داده ها مجموعه ای از سیم ها و مدارات است که وظیفه انتقال اطلاعات به داخل و یا خارج از پردازنده را به عهده دارند.مثل یک بزرگراه،هرچه گذرگاه عریض تر باشد، عبور داده ها روانتر شده و انتقال بیشتری صورت می گیرد.

پردازنده های "Pentium" و "Pentium Pro" گذرگاه های خارجی 64بیتی برای داده ها داشتند که می توانست در یک زمان 8 بایت داده را منتقل کند.پردازنده های قدیمی486، از گذرگاه باریکتر 32بیتی استفاده می کردند.

بطور کلی،عرض گذرگاه داده ها،در داخل و یا خارج پردازنده یکسان است.در طراحی پردازنده لازم است که تعدادی از پین های آن را به گذرگاه داده ها اختصاص دهند که این عمل باعث افزایش حجم مدار پردازنده و Socket آن،همچنین خطوط ارتباطی روی Motherboard می شود.هرچند تمام این پین ها برای داده ها بکار نمیرود، ولی عریض شدن گذرگاه به معنای بالا رفتن کارایی آن است.



گذرگاه آدرس:

گذرگاه آدرس از یک سری " سیم " تشکیل شده که وظیفه آنها حمل Bit هایی است که برای مشخص کردن محل قرار گرفتن اطلاعات در حافظه سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. هرچه تعداد بیت ها بیشتر باشد، پردازنده می تواند به حافظه فیزیکی بیشتری دسترسی یابد.

CPU فقط بازه مشخصی از آدرس ها را می تواند به حافظه های فیزیکی اختصاص دهد.میزان تراشه های حافظه ای که کامپیوتر می تواند بطور موثر مورد استفاده قرار دهد، توسط تعداد آدرس های حافظه ای که CPU می تواند به آن اختصاص دهد، محدود می شود.

کمترین تعداد آدرس حافظه ای که یک CPU می تواند استفاده کند، 1MBاست.



سرعت:

برد سیستم یک ساعت دارد که یک پالس ساعت برای بسیاری از فعالیت های سیستم فراهم می کند.با افزایش تعداد این پالس ها در ثانیه، CPU دستورالعمل ها را سریعتر اجرا می کند.برای اندازه گیری سرعت پالس ها از واحد MHz استفاده می شود. یک MHz برابر با 1000000 پالس در ثانیه است.

اگر ریز پردازنده ای در داخل با سرعت 150 MHzو در خارج تراشه با سرعت 75Mhz کار کند، در این حالت سرعت پردازنده 150Mhz و سرعت گذرگاه حافظه 75Mhz است.مدارات داخل پردازنده ها می توانند با سرعت بالای 200مگاهرتز کار کنند.سرعت انتقال داده ها و اطلاعات در داخل پردازنده ها، 2یا3 برابر سرعت انتقال اطلاعات در خارج آن است.

برای تنظیم سرعت گذرگاه حافظه از Jumperهایی که روی برد سیستم قرار دارند، استفاده می شود.همچنین برای برطرف کردن سرعت کم گذرگاه رویMotherboard نسبت به پردازنده، از حافظه Cache استفاده می شود.



ماکزیمم حافظه:

حافظه Cache می تواند با در دسترس نگه داشتن اطلاعات و دستورالعمل هایی که اغلب استفاده می شوند، باعث افزایش کارایی دستگاه گردد.

دو نوع حافظه پنهان وجود دارد:

حافظه پنهان اولیه که در داخل پردازنده قرار گرفته ، و حافظه پنهان ثانویه که در خارج از آن قرار گرفته و بزرگتر از حافظه اولیه است.

حافظه پنهان اولیه مقدار زیادی از فضای مفید پردازنده را مصرف می کند و با استفاده از الگوریتم های پیچیده،پیش بینی می کند که پردازنده در مراحل بعدی پردازش به چه اطلاعاتی نیاز خواهد داشت. چون این موضوع باعث بالا رفتن کارایی سیستم می شود، اشغال فضای پردازنده توسط حافظه پنهان، نادیده گرفته خواهد شد. دلیل استفاده از آن اینست که، پردازنده با سرعت بیشتری می تواند بیت های اطلاعاتی را از فضای داخل خود بدست آورد تا اینکه آنها را از حافظه اصلی سیستم استخراج کند. پس هرچه حافظه درون پردازنده بیشتر باشد، کارایی نیز بیشتر است.

اگر کد یا اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه پنهان وجود نداشته باشد، پردازنده مدتی را برای این جستجو از دست می دهد.به همین دلیل الگوریتم هایی برای "پیش مرور " اطلاعات مورد نیاز پردازنده بکار گرفته می شوند تا بتوانند داده های مناسب را در اختیار پردازنده

قرار دهند.





IRQ و DMA :

منابع سیستمی به 4گروه IRQها، آدرسهای ورودی/خروجی،آدرسهای حافظه و کانالهای DMA تقسیم می شوند.تمامی این 4منبع سیستم به خطوط مشخصی از یک گذرگاه برد سیستم وابسته اند. بعضی از این خطوط به IRQها، بعضی به آدرسها (هم آدرسهای حافظه و هم آدرسهای ورودی/خروجی) و بعضی دیگر به کانالهای DMA اختصاص دارند.



IRQ چیست؟



خطوط در خواست وقفه (IRQ) خطوط سخت افزاری هستند كه وسایلی مثل درگاه های I/O ، صفحه كلید، دیسك درایوها و كارت شبكه می توانند وقفه یا درخواست خود را برای سرویس گرفتن از میكروپروسسور کامپیوتر از طریق آن ارسال كنند.


خطوط در خواست وقفه جزء سخت افزار كامپیوتر هستند و با اولویتهای متفاوت درجه بندی شده اند تا میكروپروسسور كامپیوتر بتواند تشخیص دهد كدام وقفه مهم تر و دارای اولویت بندی است. وقتی كارت شبكه یك درخواست به كامپیوتر می فرستد از یك وقفه استفاده می كند. یعنی یك سیگنال الكترونیكی به CPU كامپیوتر فرستاده می شود. هر دستگاه كامپیوتر باید از یك خط درخواست وقفه (IRQ) جداگانه استفاده کند. خط وقفه به هنگام پیكر بندی دستگاه مشخص می شود. در اغلب مواقع IRQ 3 یا IRQ 5 برای كارت شبكه مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از وقفه 5 در صورت وجود توصیه می شود،كه در اكثر سیستم ها به صورت پیش فرض برای كارت شبكه انتخاب می گردد.

زمانیکه یک دستگاه سخت افزاری برای انجام بعضی کارهای خود به CPU نیاز پیدا می کند (مثل حالتی که صفحه کلید برای تشخیص کلید فشرده شده به CPU احتیاج دارد) باید راهی را برای آشکار کردن این خواسته به CPU پیدا کند.همچنین CPU باید بداند که چه کاری برای دستگاه سخت افزاری باید انجام دهد. این نوع وقفه دادن به CPU، وقفه سخت افزاری نام دارد و دستگاه سخت افزاری با افزایش ولتاژ خط معینی از گذرگاه که به آن متصل شده، این وقفه را درخواست می کند.

این خطوط شماره گذاری شده اند و هر کدام از آنها به یک شماره درخواست وقفه یا IRQ اشاره می کند. وجود ولتاژ روی این خط به ریزپردازنده اطلاع می دهد که یک دستگاه سخت افزاری درخواستی مبنی بر پردازش داده دارد. برای اطلاع از اینكه كدام یك از IRQ ها آزاد هستند، از یك برنامه تشخیص مانند MSD و یا Noliags استفاده می شود.

در مادربرد های قدیمی، 8خط IRQ توسط یک ریزتراشه شرکت Intel که تراشه کنترل کننده وقفه (تراشه 8259اینتل) نام داشت، کنترل می شد.این تراشه مستقیما با ریزپردازنده در ارتباط بود و هنگامی که یک خط IRQ فعال می شد، به ریزپردازنده اطلاع می داد.در این حالت ریزپردازنده نمی توانست تشخیص دهد که کدام IRQ فعال شده است، چون مدیریت خطوط درخواست وقفه با کنترل کننده وقفه 8259 بود. اگر در یک لحظه بیش از یک IRQ فعال می شد، کنترل کننده وقفه، خطوط درخواست وقفه ای که کمترین مقدار را داشت برای پردازش انتخاب می کرد.مثلا اگر کاربر یک کلید از Keyboard را فشار دهد و همزمان ماوسی که روی COM1 نصب است حرکت دهد، چون صفحه کلید از IRQ1 و ماوس از IRQ4 استفاده می کند، فرایند فشرده شدن کلید قبل از حرکت ماوس پردازش می شود.

معمولا CPU با فرمانهای داده شده توسط کاربر، دستورات را تک تک اجرا می کند.این کار بطور معمول هنگام انجام عملیاتی مثل محاسبات،sortکردن داده ها و... صورت می گیرد.

اولین روشی که سیستم با استفاده از آن می تواند به ورودی دریافتی از کاربر پاسخ دهد، اینست که مرتبا چک کند که آیا ورودی از کاربر دریافت شده یا نه. به این روش Pooling می گویند.مشکلی که در این روش وجود دارد، اتلاف زمان است، چون در واقع سیکل هایی از سیستم صرف کارهای دیگر شود،هدر می رود. با استفاده از IRQ لازم نیست CPU عمل Pooling را برای پورت های I/O انجام دهد،در نتیجه سرعت سیستم بالا می رود.

اصولا وظیفه IRQ هشداردادن به ریزپردازنده است وبا یک بار درخواست وقفه کار آن تمام می شود.اما آدرس های حافظه تا وقتی که به دستگاه سرویس داده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد وقفه هایی كه در سیستم مورد استفاده قرار می گیرند 256 عدد است كه از صفر تا 255 شماره گذاری می شوند.هر وقفه دارای زیر برنامه ای مربوط به خود است كه می توان به آن وقفه پاسخ داد . آدرس زیر برنامه های پاسخگویی به وقفه ها در جدولی به نام جدول بردار وقفه قرار دارد.وقتی وقفه ای اتفاق می افتد آدرس زیر برنامه ای كه باید به وقفه پاسخ دهد ، از جدول بردار وقفه پیدا شده،اجرای آن آغاز می شود . آدرس شروع هر زیر برنامه پاسخگویی به وقفه ، بر اساس آدرس ناحیه و تفاوت مكان در آن ناحیه محاسبه می شود (یعنی آدرس شروع زیر برنامه پاسخگویی وقفه ، 32 بیتی است) چون 256 وقفه ممكن است وجود داشته باشد،لذا میزان حافظه ای كه برای جدول بردار وقفه در نظر گرفته می شود برابر با (1024 = 4*256 ) بایت است.برای پیدا كردن آدرس زیر برنامه مربوط به یك وقفه ، شماره آن وقفه در 4 ضرب می شود نتیجه حاصل محلی از جدول بردار وقفه است كه آدرس زیر برنامه پاسخگویی به آن وقفه را مشخص می كند.

در کامپیوتر به اجزای مختلف یک شماره مخصوص IRQ اختصاص می یابد و وقتی یکی از خطوط IRQ فعال شود، با استفاده از تنظیمات قبلی، کامپیوتر می تواند تشخیص دهد که کدام وسیله به آن Interrupt داده است. مثلا پرینتر به بعد از انجام عملیات خود، یک وقفه به سیستم ارسال می کند.این سیگنال موقتا در عملکرد کامپیوتر وقفه ایجاد می کند تا وقتی که کامپیوتر تصمیم بگیرد که چه پردازشی باید انجام دهد.

از آنجا که دو وسیله مختلف، نمیتواند بطور مشترک از یک خط IRQاستفاده کنند، بنابراین باید به هر جزء، یک شماره IRQ اختصاص داده شود. دستگاه سخت افزاری و یا نرم افزار با استفاده از وقفه ها می توانند با فرستادن یک سیگنال به CPU ارتباط را آغاز کنند.

قبل از ظهور ویژگی Plug & Play کاربر مجبور بود هنگام اضافه کردن یک وسیله جدید، مقادیر IRQ را بطور دستی تنظیم کند. باپیدایش Plug & Play این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود.




تعویض شماره IRQ با استفاده از جامپر:



اکثر کارتهای افزودنی از این ویژگی و یا پیکربندی نرم افزاری برای پیکربندی خود استفاده می کنند. تقریبا همه کارتهای PCI و ISA این خاصیت را دارند.گاهی اوقات با کارتهایی مواجه می شویم که برای کنترل تنظیمات خود از جامپر استفاده می کنند.

کارتهای ISA نمی توانند بطور مشترک از خطوط IRQ استفاده کنند.



تعویض شماره IRQ به صورت نرم افزاری:

کارت هایی که از این روش استفاده می کنند، حد واسط بین کارتهای با جامپر و کارتهای PnP هستند. در این روش، بدون برداشتن درپوش کیس و کارت، می توان پیکربندی آنرا تغییر داد، ولی این کارتها بخوبی کارتهای PnP نیستند.

برای تست اینگونه کارتها، ابتدا کارت را در اسلات قرار داده و پس از آن برنامه پیکربندی را از نرم افزار مربوطه اجرا می کند. پس از نصب و اجرا،تنظیمات مربوط به IRQ کارت می تواند تنظیم شود.



*وقتی دو وسیله روی یک Bus قرار گرفته باشند، و این گذرگاه از نوع PCI,EISAباشد، این دو وسیله می توانند از یک IRQ استفاده کنند.





انواع IRQ :



تایمر سیستم IRQ 0à

کنترلر صفحه کلیدIRQ 1à

کنترلر اینتراپت ثانویه که بصورت Cascade استفاده شده استIRQ 2à

IRQ 3à COM1

IRQ 4à COM2

صدا/IRQ 5à LPT2

کنترلر فلاپی IRQ 6à

IRQ 7à LPT 1

IRQ 8à Real Time Clock

قابل استفاده توسط کاربرIRQ 9/10/11 à

ماوسIRQ 12à PS/2,

کمک پردازنده ریاضیIRQ 13à

کنترلر هارد دیسک اولیه IRQ 14à

کنترلر هارد دیسک ثانویهIRQ 15à






کانال های دسترسی مستقیم حافظه(DMA):



یکی دیگر از منابع سیستم که توسط سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد،کانالهای DMA است. در این روش بدون استفاده از ریزپردازنده، دستگاه ورودی/خروجی می تواند با حافظه تبادل داشته باشد.یک تراشه روی برد سیستم قرار دارد که شامل منطق DMA است و این فرایند را کنترل می کند. در کامپیوترهای قدیمی 4کانال DMA با شماره های 0،1،2،3 وجود داشت. با پیدایش گذرگاه های 16بیتی ISA کانال های 5,6و7هم اضافه شدند.

با استفاده از DMA ابزار ورودی می توانند داده های ورودی را مستقیما به مکانی در حافظه منتقل کنند تا CPU بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.این کار به این خاطر صورت می گیرد که سرعت تبادل داده با حافظه، بسیار بالاتر از سرعت تبادل داده با ورودی یا خروجی از طریق گذرگاه سیستم است.این روش به دستگاه های جانبی موجود روی گذرگاه های جانبی اجازه می دهد که به حافظه دستیابی مستقیم (DMA) داشته باشند. دستیابی مستقیم به حافظه به ادوات جانبی اجازه می دهد که بدون دخالت CPU داده ها را به حافظه منتقل کند. انجام این کار باعث می شود که حجم کار CPU برای پردازش ورودی یا انتقال داده به کارت، بطور محسوسی کاهش یابد.

برای کنترل هر کانال دو خط نیاز است.یکی برای کنترل کننده DMA برای درخواست آزادسازی از ریزپردازنده و دیگری برای ریزپردازنده به منظور تایید آزادبودن کنترل کننده DMA برای ارسال داده ها از طریق گذرگاه داده و بدون تداخل با ریزپردازنده استفاده می شود.

بعضی از دستگاه ها مثل درایو سخت برای استفاده از کانال های DMA طراحی شده اند و بعضی دیگر مثل ماوس خیر.آنهایی که از کانال های DMA استفاده می کنند ممکن است فقط قادر باشد تا از یک کانال مشخص استفاده کند.BIOS ممکن است گزینه ای برای تغییر شماره کانال DMA به منظور جلوگیری از سایر دستگاه ها داشته باشد.

تداخل وقتی پیش می آید که بیش از یک دستگاه از یک کانال DMA استفاده کنند. به دلیل اینکه طراحی کانال های DMA در مقایسه با روش های جدیدتر سرعت کمتری دارند، محبوبیت آنها کاهش یافته است.هرچند ممکن است دستگاه های کندتر مثل کارت صدا و فلاپی درایو، همچنان از کانال های DMA استفاده کنند.



SATA و IDE چه هستند؟

تكنولوژی دیسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می كنند و بدین معناست كه اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسك سخت در فاصله های زمانی كاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور كه می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATA شناخته می شود كه مخفف AT Attachment است.

این تكنولوژی از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسك ها بوده است و این زمانی بود كه تكنولوژی مذكور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی كه هارد دیسك ها به طور متوسط حجمی معادل 200 مگا بایت داشتند. در سال 1990 اولین هارد دیسك یك گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر 200 دلار در بازار آمریكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارد دیسكها را با قیمت پایین در اختیار مصرف كننده قرار می داد، جای كمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.

همتای IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSIكمی از IDE سریعتر است اما بسیار گرانتر است. به علاوه احتیاج به خرید یك ادپتر SCSI كه ارزان هم نیست احتیاج دارید. به عبارت دیگر IDE بازار هارد دیسكهای كامپیوتر های شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر می رسد كارخانه های معتبر حداقل یك تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسكهای با تكنولوژی IDE ادامه دهند.

هارد دیسكهای IDE از كابلهای ریبون پهنی استفاده می كنند كه در داخل كامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب كردن این كابلها در داخل كامپیوتر خود هنری است.

تكنولوژی هارد دیسك های ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی ( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسك به باس دیتا و در جهت عكس به طور منظم و در دورهای زمانی مشخص انجام می گیرد.

هارد دیسكهای ساتا از كابلهای ریبون با پهنای كمتر استفاده می كنند كه برای كسانی كه آنرا اسمبل می كنند باعث بسی خوشبختی است. این كابلهای نازك دارای كانكتورهای بست داری هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر می كند.

هارد دیسكهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسكهای با سرعت 3Gb در ثانیه خواهید یافت.اما بیایید این دو را در عمل با یكدیگر مقایسه كنیم و ببینیم چرا صنعت در آینده تكنولوژی SATA را بر خواهد گزید.

تا كنون در مقایسه دو هارد دیسك به قیمت هم توجه داشتیم اما حالا بدون در نظر گرفتن قیمت و تكنولوژی مرسوم كارایی را بررسی می كنیم.آزمایش از این قرار بود. یك كامپیوتر قدیمی را به یك هارد SATA مجهز كردیم. و بعد از آن دو كامپیوتر امروزی ( پنتیوم 4 ) با سرعت متعارف را با هارد دیسك هایIDE برای مقایسه انتخاب كردیم. آزمایش ها و نتایج به قرار زیر بودند.

آزمایش 1

آین آزمایش یك انتقال فایل معمولی بود. برای اینكه در هر سه كامپیوتر انتقال اطلاعات كاملاً مشابه باشد در ویندوز XP شاخه :

c:\windows\system32

انتخاب شد در یك سیستم كه در آن ویندوز XP اجرا می شود این شاخه در حدود 330 مگابایت حجم دارد. و حدود 2000 فایل در آن وجود دارد. یك فولدر جدیر در درایو C (پارتیشن C ) از هارد دیسك ایجاد شد سپس در DOS فرمان

copy>c:>windows> system32>*.*

اجرا شد كه همانطور كه می دانید این دستور همه فایلهای داخل شاخه system32 را در فولدر جدید كپی می كند و نتایج جالب بدست آمده آز این قرار بود:

كامپیوتر و نوع هارد دیسك

زمان انتقال اطلاعات



سیستم جدید اول همراه با IDE

127 ثانیه

سیستم جدید دوم همراه با IDE

151 ثانیه

سیستم قدیمی همراه با SATA

44 ثانیه





آزمایش 2

دومین آزمایش زمان بوت شدن است كه زمانهایی كه مربوط به سخت افزار است حذف شده است. یعنی از لحظه ای كه تصویر آغازین ویندوز به نمایش در می آید تا لحظه ای كه دسك تاپ كامپیوتر به حالت عادی در می آید زمان اندازه گرفته شد نتایج به قرار زیر است

كامپیوتر و نوع هارد دیسك

زمان بوت



سیستم جدید اول همراه با IDE

28 ثانیه

سیستم جدید دوم همراه با IDE

28 ثانیه

سیستم قدیمی همراه با SATA

17 ثانیه
عناوین آخرین مطالب ارسالی

s